Záložní zdroj MTN5 je primárně určen pro řízení a zálohované napájení teplovodního čerpadla v případě výpadku dodávky napětí.
Přístroj pracuje plně automaticky. V závislosti na potenciometrem nastavené požadované teplotě, dojde při dosažení této teploty na teplotním čidle k sepnutí výstupu pro napájení teplovodního čerpadla. V případě výpadku síťového napětí je tento výstup napájen z měniče, který zajišťuje přeměnu stejnosměrného napětí z připojené 12V baterie na střídavé napětí 230V / 50Hz, tedy stejné jako v elektrorozvodné síti.
Při napájení z měniče MTN5 je implementována funkce „Soft-Start“, která zejména šetří baterii ale i motor čerpadla a celou soustavu. Měnič vyniká vysokou elektrickou účinností a rekordně nízkou vlastní spotřebou, což má podstatný vliv na efektivní využití baterie a s tímto spojenou výrazně prodlouženou dobu zálohování (oproti jiným záložním systémům na trhu) s daným typem baterie.
Po obnovení dodávky elektrické energie přepne přístroj výstup zpět na napájení ze sítě a zároveň dobíjí připojenou baterii. Nabíjecí modul se řídí inteligentním algoritmem pro kvalitní a zároveň k baterii šetrné nabíjení. Způsob nabíjení je pulzní. Dosažením plné kapacity se nabíjecí modul odpojí a baterie je monitorována pro případ potřeby opětovného nabíjení a tímto udržována v pohotovostním (Standby) stavu. Baterie je tedy vždy velmi rychle připravena k dispozici pro případ následného výpadku síťového napětí.
Provozní stavy
-
Zapnutí/vypnutí přístroje a režim Standby:
V případě, že je modrý přepínač 0/I v poloze I a doutnavka svítí, je přístroj připraven v režimu Standby. Čeká na pokyny od termostatického okruhu (čidlo teploty) a kontruluje, popřípadě dobíjí baterii (pokud je to nutné). Není-li nutné dobíjet baterii, je vlastní spotřeba ve Standby režimu < 1,5W (typicky 0,9-1,2W). LED displej pro monitorování napětí baterie zobrazuje (svítí). Čerpadlo se netočí.
!POZOR!, vypnutím přepínače do polohy 0 nevypínáte celý přístroj, ale simulujete výpadek napětí a měnič není blokován. Pokud tedy při přepínači v poloze 0 termostat vyhodnotí nutnost sepnutí čerpadla, bude toto napájeno z baterie a na výstupním konektoru se objeví napětí (čerpadlo se roztočí). Potřebujete-li přístroj z jakéhokoliv důvodu absolutně vypnout, je nutné před přepnutím přepínače do polohy 0 odpojit baterii.
-
Chod čerpadla a sepnutí termostatického okruhu :
Ohřátím teplotního čidla na nastavenou teplotu, termostatický okruh vyhodnotí nutnost napájení a sepne čerpadlo. Na výstupním konektoru je napětí, rozsvítí se modrá kontrolka "čerpadlo" a oběhové čerpadlo se točí. Pokud je v tuto chvíli výpadek síťového napětí, rozsvítí se navíc zelená kontrolka "měnič" a výstupní konektor je napájen měničem z připojené baterie. Při poklesu teploty teplotního čidla pod nastavenou teplotu se přístroj vrátí do stavu Standby. Aby nedošlo k rozkmitání obvodu při provozu blízkém nastavené spínací teplotě, je sepnutí a vypnutí termostatického obvodu řešeno v rámci hysterezní smyčky. Doporučujeme používat dodávané teplotní čidlo, jelikož díky němu dosáhnete značné úspory elektrické energie. Provoz bez čidla nebo s jakýmikoliv jinými teplotními čidly je nutné předem konzultovat!
-
Teplotní čidlo a červená kontrolka "teplota":
Příložné teplotní čidlo je vyrobeno tak, aby při potřebě jeho průvlaku skrz stavební příčku nebo podlahu či strop bylo možné pro tento účel vyhotovit co možná nejmenší otvor. Montáž probíha prostým uchycením jeho kovové části na výstupní (teplou) trubku teplovodního výměníku (co nejblíže k výměníku), například pomocí OETIKER spony nebo kovové stahovací pásky na zahradní hadice. V případě překročení teploty čidla 95°C začne blikat červená kontrolka "teplota". Tento stav je pouze informativní a nemá vliv na další chod zařízení. Nezapojení čidla teploty a některé závady teplotního čidla vyhodnotí termostatický okruh jako vysokou teplotu a z bezpečnostních důvodů na výstupní konektor připojí napětí a tím roztočí čerpadlo - červená kontrolka "teplota" bliká.
-
Nabíjení baterie a červená kontrolka "baterie":
Připojit lze jakoukoliv automobilouvou baterii a to jak s volným tak i s vázaným elektrolytem. Doporučujeme však používat trakční baterie. Výrazně se tím prodlouží doba zálohování při výpadku nebo je možno pro stejnou dobu zálohy použít trakční baterii mnohem menší, než by tomu bylo u automobilové. Nabíjecí proud je až 10A (při hlubokém vybití) a dle měření nabíječky postupně klesá až na hodnotu samovybíjecího proudu baterie, což je nejšetrnější způsob udržovaní baterie v plně nabitém stavu. Pokud v režimu napájení z měniče klesne napětí baterie pod 10,7V, rozbliká se červená kontrolka "baterie". V tuto chvíli soustava ještě stále zálohuje! V případě, že napětí baterie klesne pod 9,5V, červená kontrolka "baterie" začne trvale svítit a měnič se odpojí. Po obnovení dodávky síťového napětí systém opět automaticky "naběhne".
-
Pojistky:
Přístroj je vybaven pojistkami pro případ přepětí nebo zkratu. Hodnoty pojistek jsou při zadním pohledu zleva: 12V/10A (svorky pro připojení baterie), 230V/1,25A (zásuvka pro připojení čerpadla) a 230V/1,25A (zásuvka pro síťový kabel). Nikdy nepoužívejte pojistky vyšších hodnot! Pokud se některá z pojistek přetaví opakovaně, je třeba zkontrolovat správnost zapojení a stav sítě, popřípadě konzultovat servis.